tirsdag den 24. september 2013

Nyt startbatteri og andet elektrisk gejl

Efter at nogen havde efterladt bilen på 1 1/2 time på en parkeringsplads, med lyset tændt, havde vi døjet med elproblemer. Tilsyneladende ville vores elsystem ikke gå i orden.
Der blev skrevet indlæg på T3nettet, målt med multimeter, skrevet lidt mere, afmonteret kabelsko, renset kabelsko, strammet kilerem. Problemerne ville ikke stoppe.
Der blev også købt nyt startbatteri. Det løste problemerne. For en tid.




Vi besluttede os for, at ville skifte regulatoren til solpanelerne til en mere avanceret af slagsen. Den skulle kunne oplade batterierne bedre (og mere), og skulle også kunne tage højde for temperaturen, hvilket har stor betydning for den måde batteriet skal lades på.
Den gamle regulator
Den nye regulator

Valget fald på en Naps MaxPower af finsk fabrikat. Vi fik forhandlet os frem til en god rabat hos Kjøller, og de endte med også at give os rabat på et avanceret skillerelæ (Septor Duo 1275). 

Det nye skillerelæ, har den fordel at den kan lade i prioritetsrækkefølge, afhængig af hvor man får strømmen fra (bilens generator når motoren kører eller solpanelerne når bilen holder stille), og så lader den først startbatteri når bilen kører, og først forbrugsbatteri når vi holder stille.
Efter lidt begynderproblemer (og forståelsesproblemer - sådan noget el er ikke altid lige let) - spillede det hele :) Hans fik blandt andet indkøbt og monteret et ekstra batteri som forbinder de to batterier (for at skillerelæet kan fungere ordentligt).

Problemerne med el fortsatte dog, og midt i alt dette el-virak, var også en Sveriges-test-tur som blev omlagt til vores lille Peugeot 206 (se indlæg om Smålandstur) pga. startproblemer.

Til sidst blev problemet dog løst: det viste sig at kileremmen som Hans mente at have strammet rigeligt, ikke var stram nok. Da først generatoren blev løftet med et koben, og spændt fast, ladede den ligepludseligt med de 14 V den skulle! Så lærte vi det! :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar